25.1.16

ETNA. A B-Day on a Volcano!

לולי חגג שבע, ואם אתם ותיקים בבלוג, אתם כבר יודעים שאצלנו ימי הולדת זה ביג דיל. אנחנו לגמרי חוגגים את היום הז שבו הילדים הגיעו לעולם. חוגגים בגדול. לפני כמה שבועות ראיינו אותו לעיתון של חוקרים צעירים (אשתף כשזה יפורסם) ואחת השאלות היתה: מה היעד הראשון בעולם שאתה חולם לבקר בו? התשובה שלו היתה חד משמעית - אטנה. הרי געש סיקרנו אותו עוד מזמן, מימי הגן הנפלא שהוא היה בו בתל אביב. והוא לא איבד עניין בנושא. יש לנו חבר שגר באיטליה, ובכל ביקור שלו כאן בבולגריה,הוא מספר חויות לילדים מארץ המגף. באחת הפעמים הוא הזכיר שבסיצילה יש הר געש פעיל, ומאז זה מהדהד ללולי בראש נון סטופ. מפה לשם, כרטיסי טיסה, air bnb ואנחנו בדרך למסע על האתנה. כל זה קרה מיד אחרי הביקור הקצר שלנו בארץ לרגל סגירת התערוכה המדהימה של אבא. בתל אביב המראנו למילאנו, ומשם לאי הקנולי והריקוטה. אויי כמה שהיא טעימה...
האמת שבויאן ואני כבר חרשנו את איטליה כמעט מכל כיוון, ולא עניין אותנו הפעם לתור אחרי מבנים עתיקים של נוצרים :) בכלל, בשנה האחרונה ההעדפות שלנו כל כך השתנו, שמבחינתנו ״לבזבז״ זמן בהרים ובחופי ים עם בולדרים של לבה זה הרבה יותר מרגש מאשר להכנס לעוד כנסיה, או ליפול בעוד מלכודת תיירים סיציליאנית, ויש המון כאלו..
כמובן הסיכון שאתה לוקח בלטייל במקומות גבוהים הוא מזג האויר, ולכן סידרנו לעצמנו 5 ימים בקטניה, כדי לנסות ולתפוס לפחות יום בהיר אחד שמאפשר טרק על ההר.
אתנה הוא ההר געש הכי גבוה באירופה, והכי פעיל. 3300 מטר. ההתפרצות האחרונה שלו היתה ב-3 לדמבר 2015! ההר מתפרץ תכופות, הוא כנראה חם מזג כמו הסיציליאנים.
אז עשינו קצת טיולים ביומיים שלפני כי המזג אויר היה ממש חורפי, ואפילו הסיציליאנים לא האמינו איך נחתו כליהם 10 מעלות.. הם ממש סבלו מקור. אנחנו לעומת זאת נהננו מימים רגועים בדירה המקסימה ששכרנו, ומהשוק המדהים שהיה לנו מתחת לבית. שני הצילומים למטה הם צילומי איפון. הצילום שלפניהם  הוא מתןך הדירה. הילדים פשוט לא האמינו איזה מזל נפל בחלקם, דלת שהובילה אותם ישר לנרניה בכל פעם שהם פתחו אותה. האיטלקים האלו יודעים מה הם עושים.. כמה יפה היתה הדירה!

כאן למעלה לולי מסביר לה על הלוע של הר הגעש. והצילום שלולה מצלמת את המטאטא חייב הסבר. לא הבנו למה יש מטאטאים כאלו כמעט בכל פינת רחוב. ראינו לפחות 20. ובמקביל, שידורים חוזרים של הארי פוטר בטלביזיה בלילה. הילדים היו בטוחים שזה נימבוס 2000. ולולה כמובן לא פיספסה הזדמנות לתעד כל שניה מהטיול.

הדירה שלנו  היתה ממש מעל שוק הדגים. קל ליפול לקלישאות של צילומי שוק, והאמת זה מפתה וברוב הפעמים שווה. אבל איך שהוא זה לא פיתה אותי, אבל מה שכן, סוף היום בשוק, כשהשחפים עטים בהמוניהם על השאריות שהדייגים משליכים על הריצפה - זה מחזה מדהים. הילדים היו מהופנטים, וחזרנו כמעט כל יום הסוף היום לראות את מאות השחפים עסוקים במלאכת הנקיון.

ואז הגיעה השמש הכה מיוחלת, ונסענו להר. יש כמה אופציות, כולל להגיע עד לפתח העליון עם ג׳יפ, שלא היה אפשרי כשהיינו שם בגלל כמויות השלג. חיפוש מעמיק באינטרנט, הרבה טריפ אדוויזר, ומצאנו גיאולוג מטורף, שטייל בכל העולם, אבל בכל העולם, וחוקר הרי געש במקצועו. הוא הציע לנו eco trail שהיה מאוד מוצלח. הוא מדבר אנגלית, שזה נדיר באיטליה, והילדים הצליחו להבין כמעט הכל עם קצת תרגום שלנו. כמות הידע והסיפורים שלו היו מדהימים! כרמלו אסף אותנו מהדירה בתשע בבוקר, וחזרנו בערב. הילדים  מצליחים להפתיע אותנו כל פעם מחדש. אמנם המסלול לא היה ארוך מידי - 4 שעות סך הכל, אבל חצי השעה האחרונה היתה בשלג של יותר מחצי מטר. השמש היה חמה, וכמעט התפשטנו עד לחולצה קצרה בחלק מהמסלול. קר לא היה, אבל טעות אחת שנעשתה - לא לקחנו את נעלי השלג הכבדות שלנו מבולגריה. חישבנו מסלול: תל אביב, קטניה. 15-25 מעלות בממוצע בתקופה הזו של השנה. נעלי שלג לכל המשפחה זה עוד מזוודה של 50 יורו בוויז איר.. טעות. הרגלים של הילדים נרטבו מהשלג, וזה קצת הציק, אבל כמעט ולא שמענו אותם מתלוננים, ןהם סיימו א את המסלול  בהצלחה, ובסופו התגלה להם העמק הענקי שנמצא באמצע ההר, כולו מכוסה שלג צחור. לא ספק, אחד המראות הקסומים שראינו בחיים. אפילו כמעט בטוח שהוא במקום הראשון. וכל הזמן הזה, ממש מעלינו מבצבצת לה הפיסגה עם הלוע המעשן. גזים נפלטים מההר כמעט כל הזמן, אלו לא עננים. כבר אמרתי - קסם שהעיניים לא מאמינות לו.

עשינו פיקניק איטלקי עם מוצרלה פסטו ולחם על הר געש. באמת. הילדים לא הפסיקו להתפלש בשלג, היינו ממש לבדנו במסלול, הרגשנו שההר כולו שלנו. הדממה שהיתה שם התגברה על כל העומס של החודש שלפני. טיסות, יבשות, מחלות מה לא. הכל נגמר בשניה שראינו את אתנה מהכפרים למטה. ככל שמתקרבים יותר, נפעמים יותר. הכח של ההר הזה לא נתפש. את המסלול סיימנו בבקתה חמימה על ההר, עם אח שייבשה לילדים את הרגלים, סרט טבע על התפרצויות קודמות של ההר, שוקו חם, ועוגת יומולדת מכרמלו :)
הירידה למטה היתה נעימה, ויפה, אמנם הים בצידו המזרחי של האי, ככה שהשקיעה מהצד השני, אבל עדיין היא צבעה את השמים מעל הים התיכון, במורדות האטנה בצבעים וורודים. והכל לכבוד לולי שחגג 7.

זהו, היתה חוויה מטורפת. שווה את המאמץ, שווה את השעות בשדה תעופה. הבא לחגוג הוא בויאן, וזו כנראה גם תהיה איזו פגישה על פיסגה..
בין לבין הספקנו לקפץ על סלעי לבה בחופי סיצילה, לראות תערוכה מטריפה של שאגל, עם המון ציורים של חיות שגרמו לילדים להתרגש, לאכול 5 קילו של גלידה סיציליאנית כל אחד, לבקר בנמל היפהיפה של קטניה, ובעיקר, כמו שהילדים אומרים בעוונותינו, להיות על fucking הר געש. מה ששמעתם..

על הדרך לקחנו איתנו את הספר של מאיר שליו על הקטר שרצה לנסוע מסיציליה לרומא, ספר מקסים, מומלץ :)
ועכשיו מה..?
אז ככה: מחר פוסט חדש על סדנאת בולגריה הקרובה באפריל, וגם על הסדנה היומית בארץ, בשתי מתכונות מגניבות במיוחד :)
מתנצלת בפני כל מי ששלחה לי מייל/הודעות פייסבוק בשבועיים האחרונים, עד מחר אדביק את הפער ואענה על הכל. תכינו את עצמיכן לסדנה באפריל, לכ מי שיש שאלות ותהיות, אני מאמינה שהפוסט של מחר יפתור את הכל.
 ובחיי, שטבע מרשים יכול לשנות את הפרספקטיבה על החיים (למי שזוכרת, כאן היה התיעוד הראשון שלנו על המסעות שאנחנו עושים בשנה האחרונה) .  והתמזל מזלנו ואנחנו מצליחים לחוות את הטבע לא מעט.

עד אז, אריודרצ׳י!

8 comments:

1. וואו. תמונות היסטריות. נראית חוויה מדהימה

2. את פשוט מלכת הטיולים המשפחתיים את

3. אי אפשר היה להמציא אותכם ואת החיים שלכם, כמה יופי ואהבה!

4. כהרגלך, מקסים וקסום!

5. מדהים!את כל פעם מפתיעה מחדש

6. מדהים!את כל פעם מפתיעה מחדש

7. פוסט מקסים. את כול הפרטים הכי שווים כבר סיפרת ושיתפת ועכשיו נישאר רק לנסוע ולחוות גם